Επικεφαλής τμήματος Ελληνικής Μουσικής Παράδοσης

Γεννήθηκα στην Αθήνα και σπούδασα κιθάρα στο Εθνικό Ωδείο με τη Λίζα Ζώη. Δίπλωμα Βυζαντινής μουσικής έλαβα από το ωδείο Σκαλκώτα, με τον Λυκούργο Αγγελόπουλο. Από το 1980, μετά τη γνωριμία μου με τον Σίμωνα Καρά, στράφηκα στη μελέτη της Ελληνικής Mουσικής Παράδοσης και την εκμάθηση εγχόρδων και πνευστών οργάνων.

Παίζω ούτι, πολίτικο και στεριανό λαούτο, ταμπουρά και ταμπουρά με δοξάρι, μαντολίνο, πολίτικη λύρα και καππαδόκικο κεμανέ, νέι, φλογέρα, καβάλ.

Το 1985 δημιούργησα το μουσικό σχήμα "Δυνάμεις του Αιγαίου", μαζί με το οποίο έως το 1991 εξέδωσα τέσσερις δίσκους και πολλές συναυλίες σε Ελλάδα, Αμερική και Αυστραλία. Στη δισκογραφική μου παραγωγή περιλαμβάνονται πάνω από τριάντα δίσκοι ακτίνας, όπου περιέχονται δικές μου συνθέσεις καθώς και διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών: Δυνάμεις του Αιγαίου, Ήχος δεύτερος, Ανατολικό παράθυρο, Όλες οι ημέρες που έλειπα, Άθως ο εμός, Στο ερωτόκαστρο, Μονάχα για να ταξιδεύω, Στα μέρη που πονάει η νοσταλγία (Χαλίλ Καραντουμάν), Ανέσπερα, , Αφύλαχτη σκοπιά, Μουσικές της Ιωνικής γης (Τραγούδια της Μικράς Ασίας) και πολλά ακόμη.

Συνεργάστηκα με πολλούς γνωστούς συνθέτες, τραγουδιστές και μουσικούς: Μάνος Χατζιδάκις, Διονύσης Σαββόπουλος, Γιάννης Μαρκόπουλος, Νίκος Ξυδάκης, Νίκος Μαμαγκάκης, Γιώργος Χατζηνάσιος, Γιώργος Σταυριανός, Ελένη Καραΐνδρου, Μαρία Φαραντούρη, Ελένη Βιτάλη, Μανώλης Μητσιάς, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Σαββίνα Γιαννάτου κ.λπ., καθώς και με σημαντικούς παραδοσιακούς μουσικούς της παλιότερης και νέας γενιάς: Σίμων Καράς, Χρόνης Αηδονίδης, Δόμνα Σαμίου, Νίκος και Γιασεμή Σαραγούδα, Ψαραντώνης κ.λπ. Συνεργάστηκα επίσης με ξένους καλλλιτέχνες, όπως τους Τούρκους Halil Karaduman και Erkan Oğur (άταστη κιθάρα και νέι) καθώς και με τον Σουλεϊμάν Εργκιουνέρ, δεξιοτέχνη του νέι. 

Έδωσα πολλές συναυλίες σε όλο τον κόσμο: Νέα Υόρκη, Βοστώνη, Σικάγο, Σεντ Λούις, Σάντα Μπάρμπαρα, Ουτρέχτη, Άμστερνταμ, Βόννη, Βερολίνο, Μόναχο, Χρόνινγκεν, Λονδίνο, Δρέσδη, Στοκχόλμη, Ελσίνκι, Αρλ, Βενετία, Μαδρίτη, Σεβίλλη, Κόρντοβα, Καστίλλια, Βαρκελώνη, Σαν Σεμπαστιάν, Αλκανίθ, Μόσχα, Κωνσταντινούπολη, Ιερουσαλήμ, Βηθλεέμ, Ναμπλούς, Κύπρο, Σμύρνη, Ούρφα, Κάιρο, Σίδνεϋ, Μελβούρνη, Βιετνάμ, Πεκίνο.

Στην εκδοτική μου δραστηριότητα περιλαμβάνονται τρία βιβλία: Ρωμιοί συνθέτες της Πόλης (εκδόσεις Δόμος), το εγχειρίδιο Οι μουσικές κλίμακες στο ούτι (εκδόσεις Μελωδικό Καράβι), το μουσικό θεωρητικό Αριθμητικό Τροπικό Σύστημα και Μελωδικά Μοτίβα της Παράδοσης (εκδόσεις Παπαγρηγορίου - Νάκας) και σε δύο συνέχειες στο περιοδικό Πεμπτουσία το άρθρο: «Το ούτι, ιστορικό σχεδίασμα».

 

Ο κος Χρίστος διδάσκει ούτι, ορχήστρα και χορωδία παραδοσιακής μουσικής, ρυθμολογία και παραδοσιακή θεωρία. 

 

Τμήμα Ελληνικής Μουσικής Παράδοσης

Τα παραδοσιακά τραγούδια δεν έχουν έναν συγκεκριμένο δημιουργό. Φτάσαν έως τις μέρες μας γιατί διαδόθηκαν τραγουδιστά από στόμα σε στόμα.

Οι περισσότερες περιοχές του Ελληνισμού (Κρήτη, Κύπρος, Πόντος, Κωνσταντινούπολη, Μικρά Ασία, Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρος, Κεντρική Ελλάδα, Πελοπόννησος, Νησιά Αιγαίου, Ιόνια νησιά), έχουν τη δική τους μουσική με διαφορετικούς σκοπούς και ρυθμούς. Ακόμα και τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται, από περιοχή σε περιοχή αλλάζουν. Πολλά από αυτά, είναι εξέλιξη των μουσικών οργάνων της Αρχαίας Ελλάδας.

Η παραδοσιακή μας μουσική έχει ιδιαίτερη γραφή που λέγεται παρασημαντική.

Χρησιμοποιούνται όργανα όπως:

  • χορδόφωνα: λαούτο, λύρες, ούτι, κανονάκι, σαντούρι, βιολί κ.ά.
  • αερόφωνα: γκάιντα, ζουρνάς, φλογέρες, κλαρίνο κ.ά.
  • μεμβανόφωνα: νταούλια, ντέφια, τουμπελέκι κ.ά.

Συνέχεια της παραδοσιακής μας μουσικής είναι το ρεμπέτικο τραγούδι!

Το Ωδείο μας, συμμετέχει ενεργά στην προσπάθεια ανάδειξης της παραδοσιακής μας μουσικής. Έτσι, μετά την άδεια λειτουργίας που απέκτησε, ακολουθεί το πρόγραμμα σπουδών που εξασφαλίζει την πορεία του σπουδαστή μέχρι το πτυχίο ή το δίπλωμα (χωρίς να αποκλείεται η επιλογή προγράμματος ελευθέρων σπουδών).

Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 7
previous arrow
next arrow